by
on
under
Permalink

Tips för företagare av hushållsnära tjänster

Rutavdraget har utan tvekan gett en helt ny möjlighet att tjäna pengar på hushållsnära tjänster. Aldrig tidigare har så många varit intresserade av städhjälp, barnpassning och andra liknande tjänster. Hur gör man då om man vill testa att kapitalisera på detta? Nedan finner du som vill testa din lycka inom området lite tips.

Vilka tjänster kan du erbjuda?

För att kunna rikta marknadsföringen och se till att du har alla de verktyg som behövs så är det bäst att ganska tidigt besluta sig för vilka tjänster du skulle kunna erbjuda. På skatteverkets hemsida finns det en lista med olika tjänster samt en kommentar gällande vilken rätt de ger till rutavdrag. Detta kan vara ett bra ställe att börja på för att få lite idéer gällande vilken verksamhet man skall välja. Det kan dock vara viktigt att veta att listan inte är komplett och att det alltså kan finnas andra sysslor som de inte har tänkt på.

Byråkratin

Företagande innebär förutom en stor mängd hårt arbete och taktiskt tänkande även mycket byråkrati. Vid starten av företaget krävs det anmälningar och registrering på bland annat skatteverket och i de flesta fallen även bolagsverket. Även om man efter att ha testat sin affärsidé väljer att lägga ner verksamheten så innebär det en hel del pappersarbete. Om man har ett aktiebolag så måste den då genomgå en likvidation. Detta betyder att man säljer alla företags tillgångar och betalar av dess skulder. Det som är kvar efter det fördelas sedan mellan ägarna.

Det man bör tänka på gällande byråkratin är att det finns hjälp för att göra det enklare. I det sista exemplet kan man till exempel använda sig av snabbavveckling, något som förenklar processen avsevärt. Även för andra byråkratiska delar av verksamheten kan det vara passande att hyra in extern hjälp. Det kan handla om till exempel bokföringshjälp eller it-support för företagets datorer.

Marknadsundersökning

För att få en bra uppfattning om hur den potentiella marknaden ser ut för dina tjänster så kan det vara bra att göra en marknadsundersökning. Den typ av marknadsundersökning man bör göra vid uppstarten av ett företag brukar oftast fokusera på informationsinsamling samt djuplodande intervjuer med personer som har expertis inom området. Det kan även vara passande att hålla gruppdiskussioner med samma experter för att låta dem spela på varandras åsikter och reaktioner.